تهدید جدی بحران انرژی برای آینده‌ی اقتصاد ایران

نشست «بررسی اقتصاد انرژی در ایران» با سخنرانی آقایان دکتر هاشم اورعی و منصور شاکریان برگزار شد

نشست «بررسی اقتصاد انرژی در ایران» با سخنرانی آقایان دکتر هاشم اورعی و منصور شاکریان روز دوشنبه ۲۰ شهربورماه با حضور برخی علاقه‌مندان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.
کارشناسان در این نشست بر بحرانی بودن وضعیت انرژ‌ی در ایران، به‌ویژه برق و گاز، تأکید کرده و یادآور شدند که ادامه‌ی همین مسیر در آینده کاملا ناممکن است.
منصور شاکریان، یکی از نویسندگان گزارش «بازار انرژی» آکادمی دانایان در ابتدا به تشریح این گزارش پرداخته و تصویری از وضعیت انرژی در ایران ارائه داد.


از آنجاکه انرژی به‌عنوان رکن مهم در مطالعات اقتصادی و در کنار سرمایه و نیروی کار به‌عنوان نهاده‌ی اصلی تولید معرفی می‌شود، به نقش انرژی در وقوع منازعات سیاسی و به‌تبع آن، تأثیر آن بر اقتصاد و بازارهای جهانی هم اشاره شده است.
دکتر هاشم اورعی، استاد دانشگاه شریف، فقدان متولی سیاست‌گذار انرژی در کشور را خطای فاحش استراتژیک دانست.
به گفته منصور شاکریان، وزارت نفت و وزارت نیرو به‌عنوان دو وزارت‌خانه‌ که بر گاز و برق اختیار دارند، سال‌های طولانی است که بدون هماهنگی با یکدیگر عمل کرده و در حال حاضر اغلب روستاها در کشور برخوردار از شبکه برق و گاز به‌صورت همزمان هستند، این در حالی است که براساس داده‌های موجود، برخی از این روستاها در حال حاضر خالی از سکنه شده‌اند. چنین وضعیتی که حاصل وجود دو متولی است، مبالغ کلانی از سرمایه‌گذاری‌های نامناسب را باعث شده است.
برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی حاضر در نشست نیز در مورد وضعیت صنعت انرژی تحلیل‌های خود را به جلسه ارائه دادند، و پیشنهادهایی نیز درباره اصلاح روند فعلی مطرح کردند.
دکتر اورعی، گزارش آکادمی دانایان را تحلیلی و بدون سوگیری خاص تلقی کرد، و با جمله مقدماتی این گزارش همدل بود که: «ایران همانند سایر کشورها با استفاده از ظرفیت‌های محیط ‌زیست و انرژی خود می‌توانست مسیر توسعه را بپیماید، در حالی‌که این ظرفیت‌ها در قالب بحران‌های زیست‌محیطی، آلودگی هوا و بحران آب و انرژی، اقتصادِ امروز و فردای ایران را تهدید می‌کند.»


پیشتر، آکادمی دانایان نشست‌های کاربردی دیگری با حضور دکتر محمد طبیبیان، دکتر عباس ملکی، دکتر محسن بهرام‌گیری، بابک آقایی و عبداله کوثری برگزار کرده است.

برای مشاهده این نشست‌ها بر لینک زیر کلیک کنید:
https://danayan.academy/academyplus

نشست‌هایی که در هفته‌های آتی برگزار خواهد شد به شرح زیر است:

  • «چشم‌انداز اقتصاد کلان ایران» با سخنرانی آقایان دکتر تیمور رحمانی، مهدی حیدری و حمید آذرمند؛ ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۲
  • «خلق پول و نقش بانک‌ها» با سخنرانی دکتر داود سوری؛ ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲
  • «راهکارهای توسعه بازار بدهی» با سخنرانی آقایان دکتر علیرضا توکلی‌کاشی، علیرضا آقاجانی و علی خاتمی؛ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۲

این نشست‌ها هر دوشنبه در ساختمان مرکزی گروه مالی دانایان برگزار می‌شود.

Previous slide
Next slide

درخواست مشاوره

چه میزان قصد سرمایه‌گذاری دارید؟
اهداف اصلی شما از پس‌انداز و سرمایه‌گذاری چیست؟
شاخص اصلی شما برای انتخاب یک روش سرمایه‌گذاری چیست؟
در طول بازه سرمایه‌گذاری، چند درصد سرمایه خود را نقدا نیاز خواهید داشت؟
دیدگاه سرمایه‌گذاری شما چند سال است؟
چند سال دارید؟